Det var drygt två år sedan nu som Telenor senast var i avtalskris med en innehållsleverantör, då handlade det om Discovery. Det bråket tog två veckor av nedsläckning att lösa och resulterade bland annat i pajkastning och att Telenor drog tillbaka sin reklam i Discoverys kanaler. Denna gång handlar det alltså om TV4-gruppen, som i ett pressmeddelande idag förbereder Telenors kunder på det värsta. Telenor å sin sida säger sig förvånade över att TV4 och Bonnier inte vill prata vidare och hintar därmed om att duellanten tills vidare stängt dörren.
- Vi vill såklart lösa detta, vi jobbar för att det ska bli så och tycker det var lite prematurt från deras sida att gå ut med detta, säger Jakob Bökman, Content & Services på Telenor, till Telekomnyheterna.
TN: Men blir det ytterligare möte i eftermiddag eller kväll - eller har de stängt dörren för tillfället?
- Du får fråga dem om de vill ha ett avbrott.
TN: Handlar det enbart om pengar, eller även om olika rättigheter för linjärt och digitalt?
- Det är först och främst stora krav på mycket pengar. Sedan handlar det, som du säger, även om att begränsa vårt utbud. Och vi noterar att Bonnier särbehandlar oss gentemot vår främsta konkurrent vad gäller rättigheter.
TN: För två år sedan, när konflikten hände med Discovery, drog ni in era annonser hos dem: kommer detta att ske även nu?
- Det kan jag inte kommentera, vi jobbar främst för att lösa detta, säger Bökman.