På Telia beklagar man de fel som drabbat Bräcke kommun, och som kommunen nu tänker ta vidare till Post- och telestyrelsen.
Så här skriver operatörens presschef Irene Krohn i ett mejl till Telekomnyheterna:
Vi beklagar verkligen de fel som uppstod i Bräcke kommun tidigare i mars och som berodde på flera olyckliga omständigheter och komplexa fel som tyvärr gjorde att det tog längre tid än vanligt att avhjälpa.
Bland annat låg en kabel i banvallen vilket innebar att vi var tvungna att få tillstånd av Trafikverket innan vi kunde påbörja felavhjälpning. Tjälen i marken bidrog naturligtvis också till att det tog längre tid.
Vi informerar alltid vid den här typen av fel. Alla fel som påverkar slutkunder läggs ut på den så kallade Samverkanswebben, som har funnits sedan 2010, där alla stora operatörer lägger ut information tillgängliga för kommuner, krishanterande myndigheter och SOS Alarm. Sidan, som tillkom på ett initiativ av Post- och Telestyrelsen och de största operatörerna, är kostnadsfri att använda. Tillgång till sidan får man via SOS Alarm. Dessutom erbjuder vi en hotline-service 24h om dygnet för länets alla kommuner dit räddningstjänst kan ringa och ställa frågor. Vi påminner också regelbundet alla kommuner om att tjänsten finns.