Com Hems ebitda-resultat minskade under det första kvartalet i år till 702 miljoner kr (707 miljoner kr Q1 2017). Detta till följd av rådgivningskostnader i samband med fusionen med Tele2 samt omorganisation av bolagets produkt-, marknads- och kommersiella avdelningar för att anpassa organisationen till framtidens arbetssätt på en konvergerad marknad. Det framgår av Com Hems Q1-rapport som presenterades i dag.
Trots det sitter bolagets vd Anders Nilsson lugnt i båten.
Vi har genomfört de största prisökningarna någonsin och ser ändå en begränsad churn till följd av det, säger han.
TN: Er churn har ändå ökat till den högsta nivån på fyra år, 14,8 procent, vad beror det på?
Av den minskningen kommer 0,8 procentenheter från ett fastighetsavtal som vi valde att inte förlänga. Därmed är den underliggande ökningen bara från 13,6 procent till 14,0 procent, vilket inte är så farligt.
Under det gångna kvartalet ökade Com Hems kundstock med 7 000 bredbandskunder medan antalet TV-kunder minskade med 2 000. Anmärkningsvärt är att Boxer redovisar en ökning med 1 000 fasttelefonikunder under det gångna kvartalet vilket gör bolaget tämligen unikt på en brant sjunkande marknad.