Efter fem kvartal i rad med minskande kundbas har mobiloperatören 3 nu äntligen vänt trenden och lyckats få kundstocken att öka. Under det första kvartalet i år ökade antalet kunder med 6 000 till 1 992 000 kunder i Sverige.
Smolken i glädjebägaren kommer dock när det gäller operatörens intäkter, som under kvartalet minskade med 85 miljoner kr, motsvarande 4,5 procent, under årets första kvartal, jämfört med motsvarande period förra året.
Att intäkterna minskar är ett resultat både av de minskade roamingintäkterna och det minskade antalet kunder. Under 2017 har vi dragit igång och genomfört en stor mängd initiativ för att förbättra vår kundnöjdhet och nu börjar vi se resultat av det och kan då börja bygga vidare på den grunden, säger Johan Johansson, vd för 3 Sverige, till Telekomnyheterna.
TN: Ni redovisar en kraftig minskning av antalet anställda under det första kvartalet i år, jämfört med årsskiftet. Vad handlar det om?
Delar av det har skett i Danmark, men den största delen är från den svenska marknaden där vi har kunnat minska antalet kundtjänstmedarbetare till följd av färre samtal då kundnöjdheten har gått upp och så har vi optimerat vårt butiksbestånd.
TN: Andelen kontantkort i kundbasen har ökat kraftigt. Två procentenheter bara mellan Q4 och Q1, och hela fem procentenheter year-on-year, vad beror det på?
Vi ser ett högre tryck på SIM-only och det innebär ett fortsatt drag både för Hallon här i Sverige och Oyster i Danmark, säger Johan Johansson.