Telias fiberverksamhet fortsätter att gå kraftig kräftgång och under det första kvartalet i år minskade fiberinstallationsintäkterna med 42 procent, jämfört med motsvarande period förra året. Det framgår av bolagets kvartalsrapport, som presenterades i dag.
Vi har fortfarande problem, för att inte säga stora problem, att få grävtillstånd. Efterfrågan är fortfarande stor men det här handlar om en leveransproblematik, säger Johan Dennelind, som förutom att vara vd och koncernchef, nu även är tillförordnad Sverigechef.
Trots att Telia nu går in som tjänsteleverantör i allt fler stadsnät så redovisar operatören 5 000 färre bredbandskunder vid utgången av mars, jämfört med årsskiftet.
Xdsl-tappet är större än intaget av nya kunder, konstaterar Johan Dennelind.
Han gläds dock åt att den genomsnittliga intäkten per kund och månad för abonnemangskunderna på mobilsidan ökar tack vare att fler kunder nu väljer att teckna dyrare abonnemang med större datapaket.
TN: Av de stora mobiloperatörerna är ni nu de enda som inte har något abonnemang utan datalimit, hur tänker ni kring det?
Vi har stora datapaket och dessutom ger vi alla våra kunder fri surf på sociala media, säger Johan Dennelind.