Telenors norska dotterbolag Talkmore kritiseras nu av sina konkurrenter för sina metoder att locka kvar kunder som anmält att de vill byta operatör.
När kunden har bytt operatör och vill behålla sitt telefonnummer skickar Talkmore ut ett meddelande där man berättar att abonnemanget automatiskt sägs upp och att tilläggstjänster stoppas. Därtill påpekar man att familjerabatt, ID-stöldsförsäkring, tvilling-SIM måste bytas ut och att kunderna förlorar sina hopsparade poäng för extra data. Meddelandet avslutas med beskedet "Om denna flytt är fel, klicka här. Hälsningar från Talkmore".
Detta meddelande har fått många kunder att stanna kvar hos Talkmore, samtidigt som konkurrenterna protesterar eftersom det finns en överenskommelse i Norge att det är förbjudet att försöka locka tillbaka en kund från att denne begärt flytt av abonnemanget till dess att det gått två veckor från det att abonnemanget aktiverats hos den nya operatören. Det skriver norska Dagens Næringsliv.