NYHETSARKIVET
28 jun 2018 11:49
Comviq först ut med chatbot i kundtjänsten
Av allt att döma är Comviq den operatör som är först ut med en chatbot i kundtjänsten, på den svenska telekommarknaden. Bolaget lanserar i dag sin chatbot som man har valt att kalla Viq.

- Vi ser det här som ett komplement till våra befintliga kundservicemedarbetare och den kommer i dagsläget inte att ersätta några anställda, säger Oscar Karlsson, affärsområdeschef för Comviq, till Telekomnyheterna.

- Många inkommande samtal inleds med samma kontrollfrågor och där kan chatboten fungera som en first-firstline support för att selektera vad problematiken handlar om. En annan god effekt är att den är i tjänst 24/7 och även om den inte kan lösa några komplicerade ärenden på kvällen eller natten så kan våra kundservicemedarbetare fånga upp de olösta ärendena på morgonen och då har de chathistoriken, så att de snabbt kan läsa in sig och ringa in problematiken, säger Oscar Karlsson.

Den virtuella assistenten kommer chatta med kunderna genom Facebook Messenger och besvara vanligt återkommande frågor om bland annat fakturor, abonnemang och kontantkort.

Enligt Oscar Karlsson arbetar man just nu hårt med digitalisering på Comviq och en chatbot inom kundtjänst var ett enkelt första steg in i AI.

– Det finns ganska många olika out-of-the-box AI-lösningar. Och för oss är det här ett bra sätt att börja testa AI, förklarar han.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108