Även om omsättningen för Tele2 Sverige har minskat med 1 procent under årets andra kvartal, jämfört med motsvarande period förra årets så ser utvecklingen bra ut för bolaget, framförallt eftersom tjänsteintäkterna från slutkund ökade med 1 procent exklusive effekterna av Roam Like at Home.
Sverige är en konkurrensutsatt marknad och det är därför positivt att vi har växt vår abonnentbas både inom konsumentmarknaden och företagsmarknaden. Under kvartalet har vi tappat inom prepaid medan vi har tagit kunder inom postpaid. Samtidigt som Comviq är ett av Sveriges starkaste varumärken inte minst inom low-end på mobilmarknaden så växer Tele2 sig starkare i de högre marknadssegmenten, säger Samuel Skott, vd för Tele2 Sverige, till Telekomnyheterna.
Under kvartalet ökade Tele2:s svenska mobilkundstock med 3 000 abonnenter. Den omsättningsökning på 66 miljoner kr till 3 065 miljoner kr under kvartalet var framförallt hänförlig till en ökad hårdvaruförsäljning med 72 miljoner kr till 775 miljoner kr.
Både inom bredband och fast telefoni fortsätter Tele2 att tappa kunder.