Räkna med att Bonniers vd Tomas Franzén korkar upp en av sina dyrare champagneflaskor hemma på terrassen ikväll. Han och Bonniers aktieägare är nämligen de stora ägarna i dagens affär där Telia förvärvar Bonniers TV-verksamhet, Bonnier Broadcasting.
Det är med perfekt tajming som Bonnier säljer sin TV-verksamhet, med ett TV4 som precis sänt fotbolls-VM och verkligen peakat när det gäller lönsamhet. Detta samtidigt som sorgebarnet C More har ett momentum i kundintag. Men den lågkonjunktur som många spår ska komma snart kommer att slå hårt mot TV4:s reklamintäkter. Detta samtidigt som C More snart blir av med rättigheterna till fotbollsallsvenskan och Amazon är på väg in på den svenska marknaden för att ytterligare öka trycket på streamingmarknaden. Trots det har alltså Telia betalat närmare 18 gånger ebitda-resultatet för verksamheten. Det är bara att gratulera Bonnier och Tomas Franzén.
Mats Sjödin
Chefredaktör Telekomnyheterna och TV-Nyheterna