Köpet av Bonnier Broadcasting för 9,2 miljarder kr plus ytterligare 1 miljard kr om resultatmålen uppfylls det kommande året är ett köp som är mitt i prick för Telias strategi. Det säger Johan Dennelind, vd och koncernchef för Telia, med anledning av dagens affär.
Vi kan inte längre vara bara en TV-distributör. Våra kunder kräver mer och mer, och vi har svårt att hänga med i en roll där vi bara är distributör, säger han vidare.
Det man syftar på är att man i dag har svårt att få tillgång till TV-innehåll annat än när det gäller linjärt material. Många rättighetsinnehavare sitter och håller på rätten till streamat material för att själva kunna tjäna pengar på detta.
Med ett ägande i Bonnier Broadcasting hamnar vi i en starkare förhandlingsposition mot andra aktörer eftersom vi då har eget innehåll som vi kan använda i byteshandel.
Telia menar själva att det finns stora ekonomiska synergier att göra i förvärvet av Bonnier Broadcasting men man räknar även med en ökad räckvidd där man ska kunna sälja fler tjänster samtidigt som man räknar med en minskad churn.
På Telia är man tydligt med att dagens affär inte drivs av att man ska börja leverera Bonniers innehåll med exklusivitet, men samtidigt säger man att man ska lansera unika tjänster till de egna kunderna vilket ju delvis kan ses om exklusivitet.