Konsumentombudsmannen, KO, kommer att ta Bahnhofs villkor, där bolaget förbehåller sig rätten att höja sina priser under löpande avtalsperiod, till Marknadsdomstolen. Det meddelar Konsumentverket i dag.
Tidigare i höstas utfärdade KO ett förbudsföreläggande mot Bahnhof, gällande en prisjusteringsklausul i operatörens avtalsvillkor.
Klausulen gav Bahnhof en mycket långtgående rätt att höja sina priser. Det angavs heller inte vilka omständigheter som gav Bahnhof rätten att höja priserna. Tvärtom verkade detta kunna ske helt efter eget godtycke, skriver KO i sitt pressmeddelande.
Istället för att anpassa sig efter KO:s önskemål införde Bahnhof istället en ny prisjusteringsklausul som innebär att bolaget kan under löpande avtalsperiod ändra sina priser om ändringen orsakats av väsentligt ökande kostnader till följd av förhållanden som inte Bahnhof kan råda över och inte rimligen kan förutse, t ex beslut av myndighet, nya eller ändrade lagar och författningar eller höjda priser från under leverantörer och nätägare".
KO anser att det krävs ett så kallat Force Majeure-förhållande för att höjda priser från underleverantörer och nätägare ska kunna läggas på kunderna. Därför vill man nu få saken prövad i Marknadsdomstolen.