De svenska mobiloperatörerna har redan kommit långt när det gäller arbetet med e-SIM, som var en av de stora nyheterna med de nya iPhone-modeller som lanserades av Apple i går.
När det gäller samarbetet med Apple är det dock 3 som har kommit längst i och med att man än så länge är den enda operatören i Sverige att leverera Apples tjänst till Apple Watch.
Att vi är enda operatören med Apple Watch är positivt för oss, eftersom det ökar vår stickiness hos kunderna samt att vi får möjlighet till nya kunder, säger Mårten Lundberg, kommunikationschef på 3, till Telekomnyheterna, och fortsätter.
Det är spännande att se att nya iPhone-modellerna fungerar med e-sim. Vi ligger alltid långt fram tekniskt och har samlat på oss kunskap och erfarenheter från Apple Watch Series 3. E-sim kommer slå igenom big time, vi väljer att se positivt på den utvecklingen, det ligger i vårt DNA att ligga långt fram tekniskt. Men för oss handlar det mest om kundupplevelsen. Ett e-sim ska upplevas som bättre än ett traditionellt sim-kort. Idag ser vi att kunderna tycker det är praktiskt och bra med ett fysiskt kort. Utmaningarna är alltså inte tekniska i första rummet, utan handlar mer om hur vi skapar en bra upplevelse för kunden, från att man packar upp sin telefon till att man är igång.
På Tele2 lanserade man redan i juni ett samarbete med Microsoft kring e-sim.
Vi stöder aktivt utvecklingen av e-sim då vi ser flera kundfördelar med den nya tekniken, användandet blir enklare och möjligheten att koppla upp nya och fler produkter ökar. Vi har redan idag stöd för tekniken och i juni lanserade vi e-sim för Windows-produkter i samarbete med Microsoft. Nu jobbar vi på att leverera tjänsten på fler plattformar och ser fram emot att få återkomma med mer information, säger Louise Ekman, på Tele2:s pressavdelning.
På Telenor är man också i full gång med e-sim.
Det är ett pågående projekt sedan länge hos oss men vi kan i nuläget inte kommentera när vi kommer att lansera det, säger Stefan Jäverbring, CTO för Telenor i Sverige.
Sveriges största mobiloperatör Telia väntar på fler produkter och efterfrågan innan man tänker lansera tjänsten.
Vi utvärderar löpande marknaden för e-sim och balanserar kundernas efterfrågan och leverantörernas utbud av olika produkter. Vi kommer lansera e-sim när vi anser att rätt balans mellan utbud och efterfrågan är nådd. Något datum är således inte satt men vi kommunicerar givetvis detta när det blir aktuellt, säger Roija Rafii på Telias pressavdelning.