Bahnhofs rekryteringsannons på sociala media, där en man, som håller en kvinna i handen tittar efter en annan kvinna, har fällts av Reklamombudsmannen så som könsdiskriminerande. Det framgår av ett beslut från RO.
"Nämnden finner att kvinnan i rött, som står i fokus i bilden, genom mannens uppskattande reaktion framställs som ett sexobjekt. Framställningen av kvinnan som sexobjekt har ingen koppling till reklamen, som är en platsannons för att rekrytera säljare, drifttekniker och en webbdesigner. Enligt nämnden förstärks det objektifierande intrycket av att kvinnorna anges som representanter för arbetsplatser medan mannen, som mottagaren av reklamen, framställs som en individ. Nämnden finner att reklamen är könsdiskriminerande i detta avseende och strider därmed mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler. Mot denna bakgrund saknas anledning att pröva om reklamen även är könsdiskriminerande mot kvinnor på någon annan grund. Nämnden finner vidare att framställningen av mannen - genom det sätt han, trots att han promenerar med sin flickvän, vänder sig om och tittar uppskattande på en annan kvinna - förmedlar en stereotyp bild av att män ser på kvinnor som att de är utbytbara på samma sätt som ett byte av arbetsplats, vilket är nedvärderande. Reklamen är därför även könsdiskriminerande mot män och den strider även i detta avseende mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler", skriver Reklamombudsmannen i sin bedömning.
Bahnhof själva skriver på Facebook att de snarare borde bestraffas för att använda en alldeles för gammal och uttjatad meme.