Den rapport som Svenskt Kvalitetsindex, SKI, i dag presenterar kring den svenska mobilmarknaden visar återigen att det är fighter brands som dominerar medan huvudvarumärkena ligger i botten av undersökningen. Samtidigt som vi ser denna utveckling vet vi också att allt större kundströmmar förflyttar sig från just huvudvarumärkena till fighter brands.
Frågan är därför om huvudvarumärkena har spelat ut sin roll på lång sikt?
Jag tror att det är en mångbottnad fråga som oftast får enkla svar. Dels är fighter brands ett mer aktivt val varpå det finns element av att man aktivt väljer något annat. Dels är deras erbjudande generellt sätt enklare vilket minskar risken för missnöje, säger Urban Nyblom, affärsutvecklare på Nepa, som arbetar med att hjälpa företag att bli mer kundorienterade. Han fortsätter.
Det intressanta är ju just det där med enkelheten eftersom telekom länge har gått mot att försöka skapa komplexitet och göra det svårt att jämföra. Fighter brands gör det tydligare och enklare. Dessutom är det nog en liten skara som faktiskt vet att fighter brands är ägda av de stora operatörerna.
TN: Hur kan operatörerna bli bättre på detta tror du?
- Jag tycker att det är av yttersta vikt för alla operatörer att kontinuerligt mäta kundnöjdhet på både relation, inom marknaden, samt per interaktion så man får förståelse för vad man skall bli bättre på per interaktion, samt hur varje interaktion påverkar den totala relationen.