Mobiloperatören Tre redovisar i dag kundtillväxt på den svenska marknaden för det tredje kvartalet på raken. Detta efter den tuffa period bolaget hade 2016/2017, då man tappade kunder under fem kvartal på raken. Under kvartalet ökade kundstocken med 9 000 kunder jämfört med Q2 i år.
Det har varit ett bra kvartal både sett till kundbasen som växer både year-on-year och Q-on-Q, och sett till vårt ebidta-resultat som också ökar, säger Tres vd Johan Johansson till Telekomnyheterna.
Telekomnyheternas analys av siffrorna visar dock att serviceintäkterna minskar mer (-45 miljoner kr) än de totala intäkterna (-1 miljon kr) vilket tyder på att en ökad hårdvaruförsäljning, det vill säga mobiltelefoner, har räddat bolagets omsättning under kvartalet.
Vi har haft en lyckosam Apple-lansering under kvartalet där vi inte minst är stolta över att vi fortfarande har exklusivitet på Apple Watch med inbyggt sim-kort på den svenska marknaden, bekräftar Johan Johansson.
Tittar man på andelen kontantkortskunder så har den ökat kraftigt det senaste året, från 26 procent för ett år sedan till 30 procent.
TN: Är detta en trend som kommer att fortsätta över tid?
Jag vill inte spekulera i hur det kommer att se ut över tid. Vi jobbar kontinuerligt med att maximera både Hallon- och Tre-varumärkena, säger Johan Johansson.