NYHETSARKIVET
18 okt 2018 14:12
Färre fiberinstallationer bakom Com Hems omsättningstapp
Com Hem rapporterar i dag en något minskad omsättning, drivet av en 7,0-procentig omsättningsminskning hos Boxer, samtidigt som rörelseresultatet för verksamheten ökade med 7,8 procent.

- Den sjunkade Boxeromsättningen är i linje med våra förväntningar. Det som är skillnaden det här kvartalet är att vi har lägre installationsintäkter för fiber. Ganska mycket lägre med tanke på att fibreringstakten har minskat ganska mycket. Och de där intäkterna kommer med ganska låg eller ingen marginal, och det är därför du inte ser någon skillnad i resultatet. Rensar man för installationsintäkterna så ser man att hela företaget växer, säger Anders Nilsson, vd och koncernchef för Com Hem, till Telekomnyheterna.

TN: Ni har en fortsatt bra resultatutveckling.

– Kärnan är konsumentaffären i Com Hem och den växer med 3,7 procent topline vilket innebär att vi kunna leverera högre ebitda-tillväxt vilket vi gör med 4,5 procent i det segmentet. Det som brukar hända under det tredje kvartalet är att churnen brukar sjunka efter vårens prisökningar. Det här kvartalet har vi 12,4 procents churn, vilket är all time low och ett fantastiskt betyg från kunderna.

Det här är den sista kvartalsrapporten för Com Hem, innan ni blir en del av Tele2. Vad tycker du om Com Hems resa?

- När vi gjorde vår börsnotering var churnen 16,4 procent och nu är den 12,4 procent. Det är ryggraden i att vi har kunnat leverera det resultat som vi har. Vi har höjt priserna, tagit bort rabatter och samtidigt ökat antalet kunder. Allt detta kommer tillbaka till att kunderna uppskattar våra tjänster på ett annat sätt än vad de gjorde tidigare.

- När jag började här så var kunderna skitmissnöjda och att adressera det har varit nyckeln till att det har gått så bra som det har gjort. Detta har inneburit att vi i dag har 18 procent fler kunder än när vi startade. Vi har 39 procent fler bredbandskunder, 9 procent fler TV-kunder och det bygger på att vi har bättre produkter. Vi kom till ett varumärke som knappt var vatten värt, men som nu är ett premiumvarumärke med priser som är nära Telias, och ändå kommer kunderna till oss och köper gladeligen och är kvar längre och det har lett till en ekonomisk utveckling som har varit väldigt gynnsam. Köpte man Com Hem-aktier vid börsintroduktionen har man tre gånger så mycket pengar i dag. När vi räknar på det så är vi den operatör i Europa som har gett i särklass bäst avkastning under den här perioden. Vi har växt 197 procent och finska DNA, som är näst bäst, har växt 115 procent, säger Anders Nilsson.

Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108