Allt färre obetalda mobilräkningar hamnar hos Kronofogden. Det konstaterar Kronofogden i ett pressmeddelande i dag.
Fram till den sista juni fick Kronofogden in 57 800 krav på obetalda mobilräkningar - en minskning med 7 procent jämfört med första halvåret i fjol och 37 procent jämfört med samma period 2015.
Samtidigt ökar det totala antalet betalningskrav hos Kronofogden kraftigt.
"En slutsats är att vårt samarbete med de stora teleoperatörerna ger resultat", säger rikskronofogde Christina Gellerbrant Hagberg, i en kommentar.
Under årets första sex månader fick cirka 7 700 unga vuxna mellan 18 och 25 år sina mobilräkningar överlämnade till Kronofogden. Även om det är 500 färre än i fjol, så är mobiltelefonen fortfarande en stor orsak till skuldsättning bland unga vuxna.
Beloppen är låga till en början, ofta handlar det om räkningar på bara 600-700 kronor. Men när de skickas vidare till Kronofogden stiger kostnaden snabbt: 380 kronor i ombudsarvode, i de flesta fall 180 kronor i inkassokostnad samt 300 kronor i ansökningsavgift till Kronofogden. Det betyder att skulden ökar med 860 kronor.