Telenor Norges framgångar med innovativa tjänster på företagsmarknaden ska exporteras till Sverige. Det avslöjade vd- och koncernchefen Sigve Brekke i samband med bolagets kvartalsrapport i förra veckan.
- Innovationerna som vi har tagit fram och haft framgång med i Norge ska vi nu göra copy-paste på och lansera på den svenska företagsmarknaden och därefter den danska marknaden, sade Sigve Brekke på en analytikerkonferens i onsdags.
Telekomnyheterna kan nu avslöja att satsningen innebär att 10-15 personer ska rekryteras för att lansera det så kallade Smart-konceptet i Sverige.
- Telenor har lyckats bra med sina Smart-paketeringar i Norge och nu har vi en norsk projektledare på plats här i Sverige för att rekrytera 10-15 personer som kan ta koncepten Smart City, Smart Bygg, Smart Hälsa och Smart Connectivitet ut på marknaden, säger Mats Almgren, chef för Telenor Business, till Telekomnyheterna.
Tanken är att Smart-paketeringarna ska byggas på de lokala marknaderna i Skandinavien samtidigt som Telenor Connexion ska fortsätta arbeta med de större kunderna och projekten med internationellt fokus.
Tanken med de nya smart-tjänsterna är att hjälpa företagskunderna med deras digitalisering på ett enkelt sätt.