IP-Only har sedan hösten 2015 anmälts 83 gånger till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, för att man tar ut en avbeställningsavgift från de kunder som säger upp sitt avtal efter att avtalstiden på 24 månader har löpt ut. Detta trots att bolaget inte börjat bygga än. Det skriver tidningen Land.
"Det vore värdefullt om det kom en praxis från ARN. Det skulle kunna sätta en standard, så att det blir tydligt vad som gäller. Men vår bedömning är att det mesta talar för att konsumenter som inte fått anslutning inom avtalstiden har rätt att avsluta utan kostnad", säger Mattias Grafström, vd för Telekområdgivarna, till tidningen.
"Om man vill säga upp sitt avtal har vi enligt villkoren rätt till ekonomisk kompensation för att täcka de stora belopp vi investerat i projektering, grävarbete och nätutbyggnad. Precis som byggherren som nästan byggt klart ett hus och vill ha betalt för utfört arbete, behöver vi samma ersättning för våra investeringar. Med det sagt vill vi ha nöjda kunder, därför kommer vi vid tveksamheter göra en bedömning från fall till fall vad som är rimligt", säger Niclas Karnhill IP-Onlys presschef i en intervju som bolaget själva har gjort och publicerat på sin hemsida.