Ericssonkoncernens försäljningsmål för 2020 höjs. Det skriver bolaget i ett pressmeddelande inför dagens kapitalmarknadsdag i New York.
"Försäljningsambitionen för koncernen är SEK 210 - 220 (190-200) miljarder för 2020, huvudsakligen drivet av Networks. Valutaeffekter svarar för SEK 5 miljard av den ökade försäljningsambitionen och SEK 2 miljarder är ett resultat av att RedBee Media nu är inkluderad i beräkningen", skriver bolaget.
Börje Ekholm, vd och koncernchef, säger:
"Med vår fokuserade strategi har vi skapat en stark bas för stabilitet och lönsamhet. Vår starka portfölj och konkurrenskraftiga kostnadsstruktur har inneburit att bolaget i det tredje kvartalet 2018, för första gången sedan 2014, visat tillväxt i konstant valuta. Detta trots att försäljningen påverkades negativt av att vi lämnat vissa verksamheter och avslutat kontrakt. I takt med att industrin nu går in i en nästa fast drivet av 5G och IoT förbereder vi oss nu för att ta nästa steg för att skapa lönsam tillväxt på ett selektivt och disciplinerat sätt."