NYHETSARKIVET
22 nov 2018 12:13
95% av media- och telekombranschen saknar AI-kompetens
Nordiska företag inom media- och telekombranschen har utmaningar med att använda kunddata och artificiell intelligens, AI, för att tillhandahålla personliga kundupplevelser. Det visar en undersökning som Adobe har gjort.

Enligt undersökningen anser 95 procent av företagen att de saknar rätt kompetens för använda den nya tekniken på optimalt sätt.

"Artificiell intelligens kan hjälpa svenska företag i media- och telekombranschen att snabbt få tillgång till kundinsikter som är nödvändiga för att skapa personliga kundupplevelser. Även om nordiska företag generellt är snabba med att anamma ny teknik, har många en bit kvar innan de kan utnyttja teknikens potential fullt ut", säger Imran Afzal, nordisk marknadschef för Adobe i Norden, i en kommentar.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108