Postnord har stängt av möjligheten att identifiera sig med BankID vid paketuthämtning. Detta efter en omfattande bedrägerihärva där personer har köpt och hämtat ut telefoner och surfplattor i ovetande personers namn. Främst tycks det vara Tele2 som leverantör, som har drabbats av bedrägerierna.
"Det stämmer att det förekommit bedrägeriförsök. Av säkerhetsskäl har vi valt att stänga ner funktionen tills vi har utrett vad som har hänt", säger Maria Ibsén, pressansvarig hos PostNord, till Ehandel.se.
"Vi har identifierat ett antal kunder som blivit utsatta för bedrägerier, och vi undersöker just nu händelsen tillsammans med Postnord. Vid köp via Tele2:s webbsida har respektive postombud som ansvar att genomföra en korrekt id-kontroll vid utlämning av paketen. Hur id-kontrollen går tillväga hos postombuden kan vi som operatör inte svara på, men vi för kontinuerligt en dialog med våra partners för att ständigt förbättra säkerheten. På Tele2 ser vi nu till att vidta åtgärder för att säkra upp köpflödet från vårt håll, för att minska risken att liknande händelser kan ske i framtiden. Så fort vi vet omfattningen kommer vi även kontakta de påverkade kunderna och se till så att de inte drabbas till följd av detta", skriver Louise Ekman, Head of B2C Communications på Tele2, i ett mejl till Ehandel.se.