Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har beslutat att en kund har rätt att kräva avdrag på Zitius installationsavgift på fiber, efter att kunden själv löst nedgrävningen när Zitius arbete hade försenats. Det rapporterar TTELA.
Det var i slutet av mars 2017 som en person beställde fiber till sin fastighet via Zitius, med löfte om installation med luftkablar i september samma år och nedgrävning som kanske skulle ske sommaren 2018. På grund av osäkerheten anlitade kunden själv en grävare för arbetet och har därefter begärt ett prisavdrag på 5 800 kr, motsvarande kostnaden kunden betalat för att få fibern nedgrävd, från Zitius.
Trots att Zitius motsätter sig kundens krav har ARN gått på kundens linje eftersom en tjänst är felaktig om den inte överensstämmer med vad kunderna har avtalat.
Allmänna reklamationsnämnden skriver i sitt beslut att företaget inte har visat att skadan låg utanför dess kontroll. Enligt nämnden kan skadan beräknas till kostnaden att gräva ner kabeln och bifaller därför konsumentens begäran på 5 800 kr.