NYHETSARKIVET
17 jan 2019 11:58
NetInsight stuvar om i ledningen och sparar pengar
NetInsight, som utvecklar system för en live och interativ TV-upplevelse, presenterade i går ett besparingspaket som ska minska kostnaderna med 25 miljoner kr årligen. Samtidigt stuvar man om i ledningen, där Filippa Hasselström bli ny chef för OTT och Anna-Karin Berry blir tillförordnad Head of People. Sedan tidigare är det känt att den operativa chefen Maria Hellström lämnar bolaget för ett annat uppdrag medan det nu står klart att även Gustav Grundström, som ansvarat för OTT och försäljningsdirektören Alan Ryan, lämnar sina uppdrag.

"För att förbättra lönsamheten, öka effektiviteten och ge utrymme för fortsatta investeringar genomför Net Insight en rad åtgärder. Den gemensamma säljorganisationen reduceras och överförs till de olika produktenheterna, vilket ökar kundfokuseringen ytterligare. Ledning, administration och andra funktioner kommer att rationaliseras. Målsättningen är att minska kostnaderna med cirka 25 MSEK, och totalt berörs ett tjugotal personer globalt. Besparingsprogrammet kommer att slutföras under det första kvartalet 2019", skriver bolaget.

Rörelseresultatet för det fjärde kvartalet kommer att belastas med cirka 43 MSEK för avsättningar och nedskrivningar, primärt avseende aktiverade utvecklingsutgifter.

NetInsights nya ledningsgrupp från och med 1 februari består av följande personer:
Henrik Sund, VD
Pelle Bourn, CFO
Ulrik Rohne, VP Media Networks
Filippa Hasselström, VP OTT (ny)
Judy Fick, VP Resource Optimization
Marcus Sandberg, VP MarCom
Anna-Karin Berry, tf Head of People. (ny)

Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108