Telia Sverige måste spara mer pengar och förhandlingarna om personalnedskärningar börjar redan i dag med facken. Bolaget vill inte prata om hur många anställda som kan drabbas av besparingarna som ska uppgå till 3 procent av bolagets kostnadsbas, det vill säga lika stora besparingar som man har gjort under 2018.
Då förra årets resurskostnader minskade framförallt inom konsultkostnader kan man ändå räkna med att årets nedskärningar kommer att drabba den egna personalen hårdare än förra året.
Utöver dagens besked om ytterligare besparingar präglades det svenska resultatet framförallt av en omsättningsminskning på 3,3 procent till 9,4 miljarder kr (9,7 miljarder kr) för det fjärde kvartalet 2018. Främst drivet av lägre intäkter från fast telefoni och i viss mån lägre intäkter från fast bredband, vilket ändock beskrivs som en engångseffekt.
På mobilsidan tappade Telia 41 000 abonnemang och kontantkortskunder under kvartalet, vilket delvis kompenserades av 28 000 nya IoT-abonnemang. Trots den negativa kundtillväxten så ökade Telias mobilomsättning jämfört med motsvarande period året innan.
Under kvartalet ökade antalet antalet bredbandsabonnemang med 6 000 och antalet TV-abonnemang med 14 000. Genomsnittsintäkten per kund och månad, arpu, sjönk dock inom både TV och bredband.