Efter drygt två års tvistande i Marknadsdomstolen gör Ventelo nu en pudel och ber TeliaSonera om ursäkt för att ha använt sig av osjyssta säljmetoder, så kallat fulsälj. Samtidigt har man medgett TeliaSoneras talan i Marknadsdomstolen.
Vi ser ingen anledning att låta målet i marknadsdomstolen fortsätta. Ventelo har lagt ner oerhört mycket arbete på att få bukt med de klagomål som riktats mot Ventelos telefonförsäljning. Detta arbete har nu gett resultat, säger David Frydlinger, chefsjurist på Ventelo, i ett pressmeddelande från i fredags.
I somras kom Marknadsdomstolen med ett interimistiskt beslut, belagt med ett vite på 750 000 kr som förbjöd Ventelo att vid telefonförsäljning påstå:
att Telia är avsändare av telefonsamtalet,
att Telia och Ventelo samarbetar, om så inte är fallet,
att abonnenten vid anslutning till Ventelos abonnemang behåller Telia som operatör, eller
att Ventelo är en avdelning inom eller dotterbolag till Telia