Generellt sett minskade antalet klagomål hos Post- och telestyrelsen under 2008, jämfört med 2007. Det visar årsstatistik från myndigheten. Inom några få områden, till exempel driftavbrott samt marknadsföring och spam ökade dock klagomålen.
Här är antalet klagomål hos PTS under 2008 per kategori. Antalet klagomål under 2007 inom parentes:
Abonnemang: 319 (395)
Abonnentförteckning: 29 (18)
ADSL: 127 (288)
Avlyssning: 3 (0)
Avtalsvillkor: 259 (372)
Driftsavbrott: 190 (177)
Fibernät: 17 (2)
Förval: 57 (412)
Kundtjänst: 33 (117)
Lagring: 1 (0)
Marknadsföring och spam: 254 (234)
Mobilt bredband: 53 (18)
Nummerportabilitet: 86 (61)
Nummerpresentation: 1 (1)
Nummerupplysning: 4 (3)
Räkning: 201 (247)
Samtalsspärr: 22 (1)
Telefonkort: 1 (2)
Trafikuppgift: 7 (4)
Tystnadsplikt: 22 (3)
Övrigt: 68 (13)