NYHETSARKIVET
24 apr 2019 13:13
Tele2:s första hela kvartal efter fusionen med Com Hem
Anders Nilsson, koncernchef och vd för Tele2, konstaterar i samband med rapporten för första kvartalet 2019 att det mesta fortlöper som väntat. Tjänsteintäkter i svenska konsumentsegmentet minskade 1 procent. Under kvartalet tappade Tele2 20 000 privatkunder på mobilsidan, detta framförallt på kontantkortssidan, där antalet kunder minskade med 25 000 medan abonnemangskunderna ökade med 5 000. På företagssidan ökade antalet mobilkunder med 7 000.

Under dagens presskonferens berättade koncernchef Anders Nilsson att kostnadsneddragningarna har lett till sex procents bättre underliggande ebitda.

- När det gäller Com Hems mobilkunder så kannibaliserar vi inte mer än vad vår marknadsandel utgör. Com Hems prishöjningar under det första kvartalet i år var bara en tredjedel så stora som motsvarande period förra året, berättade Nilsson.

"Efter samgåendet med Com Hem har vi lanserat olika tillväxtfrämjande aktiviteter, som korsförsäljning av Com Hem mobil till den fasta kundbasen, korsförsäljning av fasta tjänster till den mobila kundbasen, FMC-erbjudanden för att minska kundbortfallet och ett nytt fokus på lönsam tillväxt för företagssegmentet. Det krävs viss tid för att dessa aktiviteter ska få tillräcklig fart för att nå en tillväxttakt i tjänsteintäkter från slutkund på låga ensiffriga tal som vi guidar för på medellång sikt", skriver Anders Nilsson bland annat i vd-ordet.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108