NYHETSARKIVET
24 apr 2019 13:24
Tre: Haval van Drumpt om kundtapp och utmanarpositionen
När Tre nu presenterar siffror för första kvartalet 2019 kommer de från ett Q4 2018 som var operatörens sämsta sedan 2013. Och sedan dess har Tre tappat 3000 kunder på den svenska marknaden, även om antalet abonnenter ökar jämfört med Q1 2018.

TN: Q4 2018 är det sämsta sedan 2013, hur har ni jobbat med det?

- Vi håller inte med om den bilden. Om man exkluderar moms-beslutet och den inbetalning vi gjorde var EBITDA Q4 2018 bättre än Q4 2017 med 79 miljoner kronor, säger Haval van Drumpt, vd för Tre, till Telekomnyheterna.

TN: Det som tagit ner resultatet tidigare har handlat om prispress och minskad försäljning, ser ni någon ljusning här?

- Vi fokuserar på fortsatt tillväxt. Det gör vi genom hårt arbete med våra kunderbjudande. Vi är ledande inom roaming sedan vi lanserade "Surfa som hemma i 80 länder" den 15 januari. Vi ser att det har tagits emot väl av marknaden, både när det gäller nya kunder men också att våra befintliga kunder väljer högre prisplaner.

- En annan fråga som gör att vi ser ljust på framtiden är att vi ökar kraftigt i kundnöjdhet. NPS och kundnöjdhet har vi jobbat hårt med de senaste två åren och kan se i våra interna mätningar att alla åtgärder nu betalar sig. Våra kunder gillar oss mer, vilket vi ser i lägre churn och allmänt större nöjdhet. Det kommer vi att ha nytta av under 2019 och 2020. Men vi är inte klara här, kundnöjdhet är i fortsatt fokus i hela företaget, säger van Drumpt.

TN: Vilken är egentligen 3:s position på marknaden 2019?

- Vi har alltid varit utmanaren på svensk telekommarknad sedan vi kom in 2003. Det är en position vi värnar om och en position som passar mig personligen bra, jag har alltid jobbat med uppstickar-varumärken, det är min livsluft. Bara i år har vi lanserat flera innovativa tjänster som 3Världen och eSIM för iPad före alla andra, vi har varit ledande inom eSIM alltsedan Apple Watch-launchen för ett år sedan. Vi har också inlett flera spännande projekt och kommer under året vässa våra erbjudanden ännu mer för att utmana våra konkurrenter och komma med tjänster som gör att fler väljer Tre. Vi är också den enda mobile only-aktören, vilket gör att vi helt och hållet kan fokusera på den mobila affären.

I morgondagens nyhetsbrev kör vi en uppföljande intervju med Tres CFO Fabrice Marseille om minskade serviceintäkter, kundtapp och nerdragning av personal hos Tre.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108