Tre stoltserar fortfarande med utmanarpositionen på svenska telekommarknaden. Bland annat har Tre lanserat roamingpaketet Surfa som hemma i 80 länder, eSIM för iPad. Men på svenska marknaden tappar de kunder, vad beror det på och hur ska de vända denna trend? Som Telekomnyheterna utlovade i går följer vi nu upp Tres kvartalsrapport tillsammans med operatörens CFO, Fabrice Marseilles.
- Att vi har färre kunder stämmer inte om man inkluderar Hallon. Hallon är den stora vinnaren på telekom-marknaden senaste året som gör att våra totala kundbas faktiskt växer. Som du nämner så har 3Världen tagits emot väl av marknaden och vi ser att det kommer att fortsätta ge positiva resultat under resten av året. Vi har också nya, spännande initiativ på gång som jag ber att få återkomma om, men som kommer att bidra till att öka vår kundbas, säger Fabrice, trots att Tres kvartalsrapport visar på ett kundtapp om 3 000 under det första kvartalet i år.
TN: Delar man upp serviceintäkterna per abonnent så minskar de från 163,8 kr/mån/ab till 154,4 kr/mån/ab, en minskning på närmare 10 procent, hur ser du på det?
- Att serviceintäkterna per abonnent minskar beror till stora delar på marknadspriset, där vi har en nedåtgående trend. I siffrorna du nämner räknas även vårt fighter brand Hallon in som i snitt har lägre serviceintäkter, förklarar Fabrice för Telekomnyheterna.
TN: Ni har dragit ner personalen med närmare 100 personer, var har de neddragningarna skett?
- Vi har historiskt sett varit duktiga på att hålla i kostnader och ser kontinuerligt över hur vi kan trimma vår organisation. Att antalet fulltidsanställda är mindre än förra året har skett utan uppsägningar. Effektiviseringarna sker istället genom att vi blir allt mer digitala, främst när det gäller kundservice där vi jobbat hårt med att utveckla tjänster inom chat, community och Mitt3. Där kan vi även se en ökad kundnöjdhet, vilket är glädjande. Vi har även lagt ned mindre kontor inom företagsmarknaden för att centralisera och vässa vårt team på huvudkontoret, säger Fabrice Marseilles.