NYHETSARKIVET
25 apr 2019 11:59
Telias Anders Olsson om senaste kvartalets tapp
Under det första kvartalet i år har Telias nettoförsäljning minskat med 4,3 procent till 8,6 miljarder kr (9,0 miljarder kr). Minskningen är störst inom fastnätsverksamheten, -4,1 procent, men även på mobilsidan minskar intäkterna med -1,5 procent. Trots försäljningsminskningen ökar ebitda-marginalen till 38,8 procent (36,7 procent).

- Vi har ett omsättningstapp drivet framför allt av kopparbaserade produkter som bidragande orsak även för resultattappet. Men trenden är bättre än senaste kvartalen. Vi har större fokus på konvergenser som Telia Life och vi har en spännande 5G-resa framför oss. Vi ser generellt att tillväxten för mobilmarknaden går ner och ambitionen är såklart att få den hälsosam igen. Sedan är vi stolta över att vara bäst på mobilnät i Sverige, säger Telia Sveriges vd Anders Olsson till Telekomnyheterna.

TN: Indikationer från marknaden säger att ni nu drar ner fiberutrullningen kraftigt resten av året. Är det en del av era kostnadsbesparingar?

- Det är inte en del av besparingarna. Utvecklingen börjar närma sig slutet i Sverige vad gäller fiberutrullning. Jämför vi med andra länder har vi kommit väldigt långt, vilket gör att det blir lägre utrullning för oss 2019.

TN: Kommer de genomförda prishöjningarna att kunna kompensera för omsättningstappet, eller kommer ni att behöva genomföra ytterligare aktiviteter för att kompensera för det?

- Vi gjorde prishöjningar nu redan i april, med en del prisrevision på fastnät vilket ger intäktsökningar. Vi har också en justering vad gäller fiber och tv-paket för att få upp trenden en del.

TN: Ni ska sänka kostnaderna under andra halvan av året, hur ska det ske?

- Generellt arbetar vi för att få en ökad effektivitet. Det gäller resurser och personalkostnader, använda mer robotics och effektivisera såväl organisationen som nät och marknadföring.

På mobilsidan tappade Telia 6 000 abonnemangskunder och 79 000 kontantkortskunder. Tappet kompenserades något av att man fick in 24 000 machine-to-machine-abonnemang.
Inom fastnät minskade antalet fasttelefonikunder med 54 000 under kvartalet.

- Vi ligger på stabila siffror vad gäller fastnät, med ett kundtapp på runt 20 procent per år. Sedan går det lite upp och ner, men vi ser ingen förändrad trend på detta.

TN: Ni tappar 2 000 TV-kunder under kvartalet (och det är andra gången någonsin ni redovisar ett kvartal med kundtapp på TV), vad beror det på?

- Vi ser inget generellt trendskifte vad gäller tv-kunderna. Och vi är enormt stolta över att ha Sveriges nöjdaste tv-kunder. Det är inget oroande. Sedan blir det spännande med alla nya möjligheter i och med köpet av Bonnier Broadcasting.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108