Post- och telestyrelsen kräver att Halebop förenklar sina villkor vid utportering från operatören. Det framgår av en underrättelse från myndigheten i dag.
I dag kräver Halebop att en kund som vill registrera sitt kontantkort för portering till en annan operatör måste uppge sin PUK-kod eller besöka en Telia-butik. Detta strider, enligt PTS, mot Lagen om elektronisk kommunikation, varvid man nu kräver att Halebop-kunderna bara ska behöva uppge SIM-kortsnummer, personnummer och telefonnummer vid registrering för portering.
Senast den 23 februari ska TeliaSonera och Halebop ha vidtagit rättelse enligt underrättelsen.
Vi är mycket förvånade över den här underrättelsen eftersom detta är någonting som vi gör av säkerhetsskäl, så att kunderna inte ska få sina kontantkort kapade och därmed bli av med sina pengar. Det är också någonting som vi har gjort sedan 2001, så det är inget nytt krav från vår sida. Vi har nu tagit till oss kritiken och ska se över hur vi ska agera i frågan. Det vore ju tråkigt om detta försämrar våra kunders säkerhet, säger Bodil Prising, chef för Halebop, till Telekomnyheterna.