Trots 31 000 nya mobilkunder i Sverige under årets andra kvartal har Tele2:s svenska omsättning sjunkit med 2 procent under det senaste året och nu väntar både prishöjningar och ytterligare rationaliseringsåtgärder, för att öka omsättning och lönsamhet. Det meddelade bolaget i samband med sin rapport för det andra kvartalet i år.
- Det är en naturlig del av vår strategi med Tele2 som premiumvarumärke att arbeta med prisbilden. Det är inte onaturligt att vi även kommer att se över priserna även på ett bredare plan som en del av vår FMC-strategi, säger Samuel Skott, chef för konsumentverksamheten inom Tele2 i Sverige, till Telekomnyheterna.
Några detaljer kring prishöjningarna vill man från Tele2:s sida inte gå in på av konkurrensskäl.
Samuel Skott är dock mycket nöjd med de gångna kvartalet och då inte minst när det gäller antalet kunder som valt operatörens kombinationserbjudanden med både fasta och mobila lösningar. Av det befintliga universet på cirka 300 000 kunder som har både fasta och mobila abonnemang hos något av bolagen inom Tele2-koncernen, har redan 93 000 valt något av de nya kombinationserbjudandena som har lanserats under året.
- Vi växer på ett fantastiskt sätt och har fått en oerhört bra respons på våra lanseringar hittills i år, säger Samuel Skott.
Tele2 bekräftar också att man tittar på hur man ska agera på mobilmarknaden nu när man är den enda operatören utan sim only-fighter brand, efter att Telia häromveckan förvärvade Fello. Man har dock inte satt ner foten kring hur man ska agera i den frågan.
I dagens rapport skriver Anders Nilsson i sitt vd-ord att: Vi ser samtidigt en möjlighet till ytterligare kostnadsminskning genom att göra Tele2 till en fullt integrerad operatör. Vi planerar för närvarande denna andra fas av kostnadsminskningar och vi avser att kommunicera omfattning och timing senare i år.
På en direkt fråga under dagens presentation av rapporten sade han att ett exempel på dessa rationaliseringar kommer att hittas där man i dag har tre olika organisationer för samma arbete. Till exempel inom networks, där man har separata organisationer för B2B, mobilnät och fastnät. Genom att slå samman dessa organisationer kan man öka effektiviteten och minska kostnaderna.