Det har nu snart gått ett år sedan Telia presenterade sin nya organisation med en central kommersiell chef. Sedan i går har bolaget gått tillbaka till en organisation där den centrala kommersiella chefen har ersatts med en CCO för konsument och en för företag. Ett stort problem är dock att Telia ännu inte har lyckats hitta någon permanent kommersiell chef på ett helt år!
Efter att den nya organisationen presenterats den 1 oktober förra året tog det drygt tre månader innan Andreas Ekström utsågs till tillförordnad kommersiell chef för Telia Sverige. Nu när han får återgå till sin tidigare tjänst som global M&A-chef, ersätts han med Anders Olsson som tillförordnad som kommersiell chef på privatmarknaden och Anna Rydergren som tillförordnad inom företagsmarknaden.
Detta leder såklart till ett vacuum inom Telia. Flera personer som Telekomnyheterna har talat med vittnar om ett vacuum där de högsta (dessutom tillförordnade) cheferna inte vågar fatta några beslut utan delegerar frågorna neråt till en nivå där än färre vågar fatta beslut.
Mats Sjödin
Chefredaktör, Telekomnyheterna