Nästan alla avtalade kunder som ännu inte fått bredband av IP-Only kommer att kunna bryta sitt kontrakt med operatören om fyra månader. Det är konsekvensen av att operatörens fiberutbyggnad dragit ut på tiden, kan Telekomnyheterna avslöja.
I slutet av december 2017 avbröt IP-Only sitt avtal med det säljbolag som stod för nyförsäljningen av fiberabonnemang. Då hade man enligt uppgifter till Telekomnyheterna 70 000 avtal som ännu inte var byggda och fokus skulle därmed vara att leverera den utlovade fibern till dessa kunder.
Att IP-Onlys fiberutbyggnad sedan dess har gått si sådär är ingen hemlighet. Bara i år har bolaget, enligt uppgift till TV4, fått 51 anmälningar mot sig hos Konsumentverket och 211 anmälningar hos Allmänna Reklamationsnämnden, ARN.
Det innebär att antalet hushåll vars avtal, där IP-Only lovar utbyggnad inom 24 månader, ökar för varje dag som går och att det kommer att nå sin topp först om fyra månader, två år efter att bolagets nyförsäljning stoppades.
Uppskattningar som Telekomnyheterna har gjort tillsammans med branschkännare ger vid handen att antalet kontrakt som då passerat 24-månader kommer att uppgå till häradet 40 000-50 000. Det innebär att nästan alla kontrakterade kunder som ännu inte fått sin fiber levererad skulle kunna säga upp sitt avtal med IP-Only, något som skulle innebära en ekonomisk katastrof både för bolaget självt och inte minst för den nya ägaren EQT Infrastructure, som betalade 18,3 miljarder kr för IP-Only i en uppmärksammad affär i början av sommaren.