NYHETSARKIVET
27 aug 2019 12:00
Telekområdgivarna om IP-Only: Få behöver stanna efter 24 månader
Baserat på de ärenden som inkommit till Telekområdgivarna är det sannolikt få kunder som inte har fått sin fiber levererad inom de utlovade 24 månaderna, som behöver sitta kvar i sitt avtal, baserat på de ARN-prejudikat som finns i dag. Det konstaterar Mattias Grafström, vd för Telekområdgivarna, med anledning av Telekomnyheternas avslöjande att nästan alla IP-Only-kunder som ännu inte fått sin fiber levererad, kommer att ha passerat 24 månader sedan avtalsdatumet, vid årsskiftet. Uppskattningsvis handlar det om 40 000-50 000 kunder enligt branschbedömare.

- Det finns i dag två vägledande beslut när det gäller kunder vars avtal har passerat 24 månader. Dessa täcker inte alla kundfall då de ofta skiljer sig åt på olika sätt, inte minst eftersom IP-Only har haft flera olika versioner av sina avtal, säger Mattias Grafström till Telekomnyheterna.

IP-Only har i dag en policy där de kräver att kunderna betalar 4 900 kr för att få bryta sitt kontrakt med bolaget. Detta trots att de 24 månaderna har passerat. Enligt de vägledande besluten från ARN får operatören bara ta ut denna avgift om de kan visa att de har lidit ekonomisk skada av uppsägningen. Vidare kan IP-Only möjligen få en frist att förlänga de 24 månaderna om de kan visa att de har drabbats av försening exempelvis på grund av fördröjda tillstånd, något som bolaget självt måste leda i bevis och samtidigt skulle de då kunna behöva visa att tillståndsansökningar lämnats in i rimlig tid från kontraktsdatumet.

Telekområdgivarnas bedömning utifrån de fall som man stött på så här långt är att det sannolikt är få konsumenter som inte skulle ha stöd av ARN:s vägledande beslut.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108