Efter IP-Onlys möte med civilminister Ardalan Shekarabi i tisdags sade operatören att man bara lovat att bygga mer och bli bättre på kommunikation. Samtidigt gick ministern ut med information om att IP-Only lovat att kompensera de drabbade kunderna. Telekomnyheterna har därför grävt djupare i frågan och fått del av den IP-Onlys presentation för ministern.
Här är IP-Onlys löften till ministern direkt klippta från presentationen:
1. Förbättrad proaktiv kundkommunikation.
2. 6 månaders kompensationserbjudanden för kunder med försenad leverans kommuniceras både proaktivt och reaktivt till väntande kunder.
3. Tydliggöra och proaktivt informera IP-Onlys förhållningssätt till väntande kunder; om IP-Only inte påbörjat byggnationen efter 24 månader, kan kunden häva sitt avtal utan att betala annuleringsavgift.
4. Öka takten i byggnation IP-Only ska bygga 50% mer andra halvåret jämfört med det första (2019).
Här framgår alltså att IP-Only lovar kompensera alla kunder med försenad leverans, trots att bolaget inte ville kännas vid det när Telekomnyheterna i tisdags frågade vilka löften de gett ministern.
Intressant är också löftet om ökad byggnationstakt under andra halvåret, jämfört med första halvåret, då detta enligt de branschkännare Telekomnyheterna pratat med är normal utbyggnadsplanering. Dels för att det råder grävförbud under en stor del av årets början och för att man under vintern och våren framförallt jobbar med att få tillstånd och projektera fibergrävningen, för att leverera under sommaren och hösten.
Vill du läsa IP-Onlys presentation för civilminister Ardalan Shekarabi, skicka ett mejl till info@telekomnyheterna.se (endast för prenumeranter).