NYHETSARKIVET
10 sep 2019 12:34
Så mycket har Hallons framgångar kostat HI3G:s omsättning
Även om Tre Sverige ökade antalet mobilkunder med 50 000 abonnemang så sjönk bolagets omsättning med 6 procent, något som framförallt kan tillskrivas bolagets ökade antal Hallon-kunder. Det framgår av Hi3G Access AB:s årsredovisning för 2018.

Under 2018 sjönk omsättningen med 474 miljoner kr vilket framförallt förklaras av att telefonförsäljningen sjönk med 11 procent under året. Men bolaget pekar även på att omsättningen minskat på grund av prispress och en förändrad mix mellan bolagets två varumärken Tre och Hallon.

Då Tre i princip bara säljer abonnemang som är bundlade med en telefon, medan Hallon framförallt säljer abonnemang utan telefoner, så kan man mellan raderna räkna ut att det helt enkelt är Hallon-kunderna som sänkt Tres omsättning med 470 miljoner kr.

Enligt siffror från CK Hutchison Holdings Ltd, som äger 60 procent av Tre i Sverige, ökade antalet Hallon-kunder till 519 000 (293 000 vid utgången av 2017) under 2018 medan antalet abonnemangskunder sjönk till 1 517 000 (1 775 000).
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108