NYHETSARKIVET
19 sep 2019 11:46
Telekområdgivarna: Fulsäljare kringgår skriftlighetskravet
Kravet på skriftlig signering av avtal har inte löst problemet med fulsäljare av teleabonnemang. Det konstaterar Telekområdgivarna, som har gått igenom de klagomål som har kommit in sedan kravet infördes för drygt ett år sedan, den 1 september 2018.

"Vi har sett problem med att ett avtal kan tecknas via sms och att vissa äldre inte förstår att enbart att svara ja på ett sms är ett bindande avtal. Telekområdgivarna ser också en stor risk med att använda ett telefonnummer, sms, som identitetsbekräftelse", säger Mattias Grafström, vd på Telekområdgivarna, i en kommentar.

Telekområdgivarna vill dock poängtera att de endast ser de ärenden där konsumenter råkat illa ut. De kan därför inte uttala sig om skriftlighetskravets totala effekter.

"Det är tydligt att svårigheten med muntliga löften, det vill säga att konsumenter menar att säljaren lovat saker som sedan inte framgår i det skriftliga avtalet, fortfarande förekommer. Det kan till och med kompliceras av skriftlighetskravet, eftersom operatören inte längre behöver spara en inspelning av samtalet för att kunna styrka avtal när det signerats skriftligt. Det blir då svårt för konsumenter att kunna visa vilken information som var avgörande för att teckna avtalet. I flera klagomål känner sig konsumenterna också direkt vilseledda av det säljaren sagt i det samtal som nu inte finns sparat", skriver Telekområdgivarna.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108