Mediekoncernen VK Media, med morgontidningarna VK och Folkbladet, ska börja sälja bredbandsabonnemang där dagstidningsprenumerationen är inkluderad i bredbandsräkningen.
"Vi satsar på bredband för att det kompletterar vår produktportfölj väldigt väl då internetuppkoppling är en förutsättning för att ta del av våra nyheter på nätet. När allt fler väljer att läsa nyheterna digitalt blir bredband också ett sätt för oss att distribuera nyheterna via, och det ligger i linje med vårt uppdrag: att leverera nyheter oavsett om det är digitalt via bredband eller som papperstidning hem i postlådan med hjälp av transporter", säger Sture Bergman, vd för VK Media, i en presskommentar.
Abonnemanget, som ännu så länge bara finns i Umeå Energis stadsnät, kostar 69 kr per månad för 100/100 Mbit, 92 kr per månad för 300/300 Mbit och 329 kr per månad för 1000/1000 Mbit. Vilket innebär ett attraktivt pris enkom för bredbandstjänsten.
"Nu smälter vi ihop två branscher och med det uppstår nya affärsmöjligheter. Vi är helt övertygade om att det kommer att fungera eftersom den största vinnaren i och med detta initiativ blir den enskilda konsumenten, som får såväl kvalitetsnyheter som kraftfullt bredband till en mycket lägre kostnad än tidigare. Det är otroligt spännande att få vara med och förändra såväl medie- som bredbandsbranschen", säger Johan Hellström, delägare Fiber8, och tidigare vd för A3, i en kommentar.
Fiber8, som är ett dotterbolag till VK Media, blir först ut i Sverige att erbjuda en helhetslösning för mediehus att på ett enkelt sätt kunna sälja och hantera paketerade bredbandstjänster. Målsättningen är att fler mediehus också ska ansluta sig till detta koncept för att underlätta mediebranschens digitala omställning, med att entusiasmera nya kundsegment och stärka befintliga kundrelationer.