Det har blossat upp ett rejält ordkrig mellan Telia och Tele2, efter att mätinstitutet P3 häromdagen utsåg Tele2:s mobilnät till Sveriges bästa efter att ha gjort en crowdsourcad mätning.
"Att koppla en crowdsourcad undersökning till nätkvalitet är vilseledande", sade Telia Staffan Åkesson, CTO och chef för Telia Infra, gårdagens utgåva av Telekomnyheterna.
Nu ger Tele2:s kommunikations- och hållbarhetsdirektör, Viktor Wallström, svar på Telias uttalande.
Visst kan det finnas ett värde av att mäta teoretiska näthastigheter, framförallt om det kan ge positiva indikationer om vad som skulle kunna vara möjligt. På Tele2 är vi dock övertygade om att det är den faktiska kundnyttan man bör fokusera på, och som spelar störst roll för kunderna. P3 samlar in data 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året och anses därmed ha satt en branschstandard gällande benchmarks. På Tele2 har vi alltid haft förtroende för deras metoder. Det är intressant att Telia nu plötsligt ifrågasätter detta, trots att de själva tidigare beskrivit det så bra: "
i Europa räknas P3:s test som standard i branschen för trovärdig kvalitetsmätning av mobilnäten", säger Viktor Wallström till Telekomnyheterna.