NYHETSARKIVET
17 okt 2019 12:33
Tele2 rapporterar minskad omsättning men bättre ebitda
Tele2 svenska omsättning minskade med en procent under det tredje kvartalet. Framförallt på grund av lägre hårdvaruintäkter inom både privat- och företagsmarknaderna. Samtidigt ökade dock bolagets underliggande ebitda-resultat (exklusive IFRS 16) med fyra procent.

”Strategin baserad på mer-för-mer och FMC gjorde framsteg med 141 000 kunder som nu har tecknat FMC-abonnemang. Detta utgör nästan hälften av den potentiella FMC-basen på cirka 300 000 kunder som har både mobila och fasta tjänster från Tele2-koncernen. Mobila abonnemang ökade starkt med ett nettotillskott på 23 000 RGUer vilket är relaterat till Tele2s samtliga tre varumärken tack vare en fortsatt positiv effekt från omprofileringen av varumärket Tele2, minskat kundbortfall och ökade försäljningsaktiviteter. Tillväxten i mobila tjänsteintäkter från slutkund ökade till 3 procent tack vare en ökning i volym och ASPU inom både kontantkort och abonnemang. Nettointaget för fast bredband på 11 000 RGUer var i linje med föregående kvartal och nedgången i ASPU fortsatte (-1 %) då effekten av lägre prisökningar jämfört med föregående år kvarstår. Detta ledde till att tjänsteintäkter från slutkund ökade med 5 procent, i linje med föregående kvartal”, skriver Tele2 om den svenska verksamheten.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108