NYHETSARKIVET
17 okt 2019 12:33
Telia Sverige minskade opex med 5% riskerar ändå missa mål
Telia Sverige minskade sina operativa kostnader med fem procent under årets tredje kvartal. Men trots den kraftiga minskningen är risken överhängande att bolaget inte kommer att nå sitt helårsmål för Sverige att minska kostnaderna med tre procent.

– Vi har fortfarande kvar målsättningen att nå tre procents operativa kostnadsminskningar, men det är osäkert om vi kommer att nå det, sade Christian Luiga, tillförordnad vd och koncernchef för Telia, vid dagens presskonferens i samband med kvartalsrapporten.

Enligt Telias Sverigechef Anders Olsson har kostnadsbesparingarna skett genomgående i bolaget, men framförallt inom sälj och marknad.

- Under Q3 har vi gjort en femprocentig kostnadsminskning inom de operativa kostnaderna, opex. Dessa besparingar har inte skett på något specifikt kostnadsställe utan kommer från hela verksamheten. Det är en fråga vi har arbetat med hela året. Det man kan peka ut är att det handlar om resursorinterade kostnader och sälj- och marknadsrelaterade kostnader, säger Anders Olsson till Telekomnyheterna.

TN: Innebär det att ni har dragit ner på marknadsföringen?

- Ja, vi har blivit mer effektiva i marknadsföringen, hur vi fördelar hela sälj- och marknadskostnaden. En del i det är reklam och där ser vi på hur vi kan effektivisera, men också om vi behöver lägga de belopp som vi har lagt nu, över tid. Men det är en balans och vi är naturligtvis måna om att fortsätta ta in kunder.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108