Tele2:s och Telenors konsumentverksamheter är bäst bland de svenska operatörerna när det kommer till digitalisering. Det visar managementkonsulbolaget BearingPoints årliga ranking av digital kundinteraktion.
Tele2 som rankades etta av alla bolag, oavsett bransch förra året, har i år fallit ner till sjätte plats medan Telenor har klättrat från 38:e plats till åttonde plats.
Bästa B2B-operatör i rankingen är Telia, som rankas på en 19:e plats i totallistan.
Både Telekom B2C och B2B har förbättrat sig väsentligt inom digital produktupplevelse där de nu når en mycket bra nivå. De har till exempel riktigt bra mobila hemsidor med genomtänkt och bra innehåll och har även förbättrat sig inom e-CRM. Men på minussidan ser vi att telekombolagen tappar rejält inom digital marknadsföring, säger Louise von Blixen-Finecke, Partner på BearingPoint, i en kommentar.
Telekombolagens placering i BearingPoints ranking:
6. Tele2 (B2C) 3,45 poäng
8. Telenor (B2C) 3,44 poäng
19. Telia (B2B) 3,29 poäng
23. Telenor (B2B) 3,22 poäng
28. Telia (B2C) 3,19 poäng
33. Tele2 (B2B) 3,12 poäng
49. Tre (B2C) 2,9 poäng
51. Tre (B2B) 2,9 poäng
De fem bästa branscherna i Sverige
1. Telekom (B2C) 3,24
2. Energi 3,18
3. Davligvaruhandeln 3,16
4. Telekom (B2B) 3,13