Mobiloperatören Tre fälldes i tisdags av Reklamombudsmannen, RO, för en webb-annons där ett felaktigt pris visades för iPhone 11 med abonnemang.
I annonsen, som visades vid en sökning på Google, framgick priset 449 kr per månad, men när anmälaren klickade på annonsen så var priset 529 kr per månad.
"Enligt annonsören har tyvärr annonstexten fr 449 kr i månaden av misstag inte uppdaterats enligt plan i Google-annonseringen, utan priset har legat kvar den 27 september trots att erbjudandet inte fanns tillgängligt på hemsidan efter den 15 september. Det aktuella felet korrigerades omedelbart då annonsören uppmärksammades på detta. Anmälan om vilseledande pris i annonsen den 27 september är, enligt annonsören, följaktligen korrekt. Annonsören beklagar det inträffade och har vidtagit åtgärder för att liknande fel inte ska uppstå igen", skriver Reklamombudsmannen i sitt beslut och fortsätter:
"Enligt artikel 24 i ICC:s regler är en rättelse i efterhand i och för sig önskvärd om marknadskommunikationen strider mot reglerna, men det medför inte att överträdelsen blir försvarlig."