Den 12 februari går Telekomgalan av stapeln för nionde året på rad och nu är det klart vilka personer, bolag och marknadskampanjer som är med och slåss om de åtråvärda priserna.
Årets arbete med att välja ut de fem nominerade i varje kategori har tagit längre tid än vanligt då det har kommit in fler nomineringar än någonsin från telekombranschen.
Vi är oerhört glada och hedrade vi fått så många nomineringar i år. Det visar att Telekomgalan är uppskattad och att Telekompriset är något som verkligen är viktigt för telekombranschen, säger Mats Roesgaard Sjödin, chefredaktör för Telekomnyheterna, i en kommentar.
Här är de nominerade:
Årets Ledare
Erik Hallberg, Netmore har gjort comeback efter flera framgångsrika år på Telia. Som vd och styrelsemedlem har han vänt kurvan för Netmore som nu satsar på IoT-marknaden.
Kaaren Hilsen, Telenor - har på kort tid gjort starkt avtryck i Telenor Sveriges kultur och bidragit till en öppnare och mer effektiv arbetsplats.
Samuel Skott, Tele2 är en ledare som med sin ledarstil har varit instrumentell i att gjuta samman Tele2:s och Com Hems två distinkta och unika kulturer och samtidigt få fart på operatörernas FMC-strategi.
Vahdat Zehtab, Telia är en väldigt uppskattad ledare som under sitt första halvår som chef för affärsområdet Individuals varit med och förvärvat Fello och lanserat en ny mobilportfölj till familjer.
Åsa Zetterberg, IT&Telekomföretagen - spelar en central roll i att skapa goda förutsättningar för den svenska it- och telekombranschen.
Årets kvinnliga förebild
Jessica Levin, Tele2 affärsområdeschef för små och medelstora företag som har lång erfarenhet från telekombranschen. Hon är jordnära, rak och inspirerar fler kvinnor att söka sig till branschen.
Linda Wetterborg, Telenor - med sitt mod, positiva attityd och energi har Linda lyckats transformera stora delar av bolaget och är en av Telenors främsta förändringsledare. Hon tar sig alltid tid att inkludera, engagera och inspirera andra.
Regina Donato Dahlberg, IP-Only Enterprise har på kort tid lyckats vända en kulturellt sett relativt problematisk integration mellan DGC och IP-Only till en enad kraft. En kompetent kvinna med personlig stil i en mansdominerad bransch.
Sarah S-Latef Engström, Telia hon har axlat en av de tyngre kommersiella rollerna på Telia som ansvarig för Telias TV-affär och parallellt även varit en av de viktigaste spelarna i köpet av Bonnier Broadcasting.
Åsa Tamsons, Ericsson - är som chef för technologies och new business en stark förebild för kvinnor inom tech också genom sitt engagemang i kvinnliga nätverk så som Women in Tech.
Årets talang
Gustav Wallberg, Vimla marknadschef som fick Vimla att växa näst snabbast på marknaden förra året med den lägsta marknadsbudgeten.
Kristina Carlsson, Telia driver konvergensaffären på Telia med ett stort engagemang och vågar utmana och testa nya idéer som tidigare ansetts omöjliga. Hennes positiva energi smittar av sig till kollegor och kunder.
Maria Sörman, PTS - har lyckats med konststycket att ta fram ett förslag på ny stödmodell som alla parter tycks kunna se fördelar i.
Sam Zavosh, Halebop - sedan Sam tog över som försäljningschef för Halebop har han utvecklat nya kanaler och tagit fram djärva kampanjer som bidragit till att man slagit säljrekord efter säljrekord.
Sofia Torstensson, Tele2 - har varit en av grundpelarna till de synergier som har skapats genom sammanslagningen av Tele2 och Com Hem. Hon har dessutom varit en oumbärlig tillgång och samarbetspartner för sina kollegor i det nya bolaget.
Årets marknadskampanj
Com Hem, Com Hem till mer fantasifull kampanj som ska visa på starkare upplevelser i testvinnande mobilnät.
Tele2, Obegränsad - med kampanjen "Obegränsad" har Tele2 gått från att ha varit skrikig och plump till sofistikerad och vacker, och aldrig tidigare har en kampanj från Tele2 varit så gillad.
Telenor, Skärmlivet/Världen har förändrats, har du? en integrerad kampanj som tar ställning i en aktuell och omdebatterad fråga. Inför kampanjen har man samarbetat med beteendevetare såväl som kända psykologer och vanliga familjer.
Telia, Folknätet med den inkluderande kampanjen lyckas man skapa fokus på att alla får plats och har tagit täten i familjeracet.
3, Bota din roamingrädsla en humoristisk och hypnotiserande kampanj som ska bota svenskarna från sin roamingångest.
Årets nätoperatör
IP-Only Enterprise - har gjutit samman IP-Onlys B2B-affär med DGC och lyckats skapa en växande verksamhet med mycket hög kundnöjdhet.
Jönköping Energi, Wetternet har de senaste åren anslutit runt 13 000 villor och visar därmed hur hög och effektiv utbyggnadstakt ett stadsnät kan ha.
Stadsnätsbolaget låter sig inte stoppas av den allmänt vedertagna fiberkrisen utan fortsätter att bygga framförallt på landsbygden.
Telias mobilnät utsågs för tredje året i rad till Sveriges bästa mobilnät i P3 Connects undersökning.
Tre har under året utmanat med lågprisabonnemang för både företag och familjer, och lanserade som första operatör i Sverige ett publikt 5G-nät.