Historien om hur Tele2:s nya lågprisvarumärke Penny fick sitt namn är lika rolig som enkel. Men frågan är om inte Tele2 har underskattat vem man retas med.
Namnet Penny kommer från Beatles-låten Penny Lane. Bakgrunden är den att Fredrik Stenberg, i dag EVP Transformation & Operational Excellence på Tele2, är stor Beatlesfan och lät uppkalla det interna projektet med det nya SIM only-erbjudandet efter Penny Lane. När det blev dags att komma på ett kommersiellt varumärke landade man därefter i att Penny, ur Penny Lane, var ett bra varumärke. Därefter har man sökt och även fått varumärkesskydd på sitt varumärke.
Men. Det finns en liten hake som Tele2 kanske har underskattat. Det finns redan en lågprisoperatör som heter Penny Mobil. Visst, den finns på den tyska marknaden och konkurrerar inte i Sverige, men den ägs av Deutsche Telekom och T-Mobile. Och Deutsche Telekoms varumärkesjurister är inte kända för att se mellan fingrarna på varumärkesintrång. Några kanske minns när de 2007 stämde Telia för varumärkesintrång i form av att Telia då hade en logga i färgen magenta. Det blev en lång och dyr process som Telia vann den gången. Jag tror dock att T-Mobiles case kan vara lite starkare den här gången.
Mats Roesgaard Sjödin
Chefredaktör, Telekomnyheterna