NYHETSARKIVET
14 feb 2020 12:08
PTS utreder Telenors 112-problem från december
Under fem dygn i december kunde Telenors ip-telefonikunder inte ringa 112. Detta ska Post- och telestyrelsen nu granska i ett tillsynsärende, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

Enligt Telenor uppstod störningarna på grund av ett planerat arbete. Telenor har rapporterat incidenten till PTS, vilket operatörer är skyldiga att göra vid omfattande driftstörningar eller avbrott. Mot bakgrund av incidentrapporten har myndigheten beslutat att inleda en tillsyn.

"Det är särskilt allvarligt att störningarna påverkade ett stort antal abonnenters möjlighet att ringa nödnumret 112 under flera dygn. PTS kommer att gå igenom varför det hände, vad Telenor har gjort för att lösa problemen och vad bolaget gör för att det inte ska inträffa igen", säger Åsa Gihl, jurist på PTS, i en kommentar.

Enligt den senaste statistiken från PTS hade Telenor drygt 123 000 ip-telefonikunder vid det senaste halvårsskiftet.
Telekomnyheterna i Sverige AB
Domgärdesvägen 1
134 69 Ingarö
info@telekomnyheterna.se
www.telekomnyheterna.se
Orgnr: 559344-5108