I morse kl 08.00 släcktes Discoverys TV-kanaler för 770 000 svenska Telia-kunder, mer än 1 miljoner Get-kunder i Norge och 21 000 danska Telia-kunder. Då hade Discovery ändå gett Telia en frist på åtta timmar från midnatt för att man skulle hinna gå igenom Telias senaste bud.
"Vi gav dem ett sista erbjudande som de skulle tänka igenom över natten, men då fristen närmaste sig kom de tillbaka med ett helt annat, helt oacceptabelt bud om ett ettårigt avtal med massa nya moment som aldrig varit på bordet tidigare. Det var inte aktuellt och då bröt Discovery förhandlingarna", säger Telias norska kommunikationsdirektör om förhandlingarna.
I ett pressmeddelande kommenterar Discoverys svenska kommunikationsdirektör förhandlingarna:
"Vi har nyligen nått överenskommelser med flera stora TV-distributörer som Telenor och Viasat och hade så klart hoppats att även kunna komma överens med Telia. Men de kräver att få betala mindre för vårt innehåll än resten av marknaden och det är något vi inte kan gå med på. Vi erbjöd Telia att förlänga avtalet ett dygn så att detta inte drabbar tittarna, men Telia sa tyvärr nej till det."
Anledningen till att vi inte kommer överens är bland annat att Allsvenskan och visst annat innehåll inte kommer att finnas tillgängligt på TV. Vi vet att största delen av tittandet fortfarande görs via vanlig tv, och att just sportinnehåll är uppskattat. Det är viktigt att kunna välja hur och på vilket sätt man vill titta. Det kan även försvåra för äldre utan digitala alternativ och drabbar dem som vill se sin sport live på vanlig TV. Så det är självklart en viktig del av våra krav i förhandling, säger Irene Krohn, presschef för Telia i Sverige, till Telekomnyheterna och fortsätter.
- Det här såklart en jättetråkig situation och jag beklagar verkligen att våra kunder kommer i kläm men vår förhoppning är att vi ska hitta en lösning. Nu är vårt främsta fokus att hålla våra kunder uppdaterade om vad som händer nu.