Inför den internationella kvinnodagen den 8 mars presenterar EY i dag ett nytt initiativ för att öka jämställdheten i svenskt näringsliv. SHE Index powered by EY lanseras i Sverige i slutet av mars. Det är ett verktyg och en benchmark som hjälper företag att mäta jämställdhet och skapa förändring som leder till mer jämställda företag. Indexet ger företagen möjlighet att mäta sin egen utveckling och jämföra med andras utveckling. Syftet är att motivera företagen att fokusera på ökad jämställdhet och inspirera till hur.
"Med SHE Index powered by EY vill vi återspegla den verkliga statusen för jämställdhet i svenskt näringslivet för att kunna skapa förändring. Företagen som är med i indexet tar ett viktigt steg för att vara en del av resan mot större mångfald och inkludering. Detta index är en benchmark som ska göra de små stegen synliga. En procentuell förändring kan vara bra, även om du inte nödvändigtvis är bäst i klassen. Ambitionen är först och främst att motivera företagen att öka jämställdheten genom att fokusera på kvinnor i ledande befattningar och att inspirera till åtgärder i företagen för att få fler kvinnor till sådana positioner", säger Camilla Rundberg, expert inom D&I inom People Advisory Services på EY i Sverige, i en kommentar.
Resultatet av SHE Index kommer i en rapport som presenteras i samband med Almedalsveckan.